عفونت پستان

به طور کلی عفونت پستان بر دو قسم می باشد :

*عفونت پستان در دوران شیردهی

*عفونت پستان در دوران غیر شیردهی

عفونت های پستان در دوران شیردهی :

در دوران شیردهی عفونت و التهاب بسیار شایع می باشد . توجه و مراقبت کافی از پستان در دوران بارداری و شیردهی می تواند از ابتلا به این عفونت ها جلوگیری نماید . عامل میکروبی شایع در ابتلا به عفونت پستان ، نوعی باکتری به نام استافیلوکوک اورئوس می باشد که به طور معمول از طریق خراش های نوک پستان به دورن بافت پستان راه پیدا می کند . وجود شیر در پستان ، فراهم کننده ی محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب ها است و به مرور زمان تهاجم میکروب به نواحی اطراف موجب گسترش پیدا کردن بیماری در پستان خواهد شد .

عفونت پستان در دوران غیر شیردهی :

این نوع عفونت ها نسبت به عفونت های دوران شیر دهی در سنین بالاتری مشاهده می شوند و همچنین تنوع میکروبی نیز در این عفونت بیشتر می باشد . عفونت های غیر شیردهی را می توان به دو دسته ی عفونت های ناحیه ی مرکزی و اطراف هاله ی پستان و عفونت های قسمت محیطی پستان تقسیم نمود .

عفونت-پستان

عفونت های ناحیه ی مرکزی پستان :

این عفونت به مجاری شیری در زیر هاله ی پستان مربوط می شود . این نوع عفونت در خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند مشاهده می شود و از لحاظ میکروبی نیز به طور همزمان معمولا حاوی چند نوع میکروب هستند .

عفونت های قسمت محیطی پستان :

این نوع عفونت ها نسبت به مورد قبلی کمتر شایع اند و به طور معمول در سنین بالاتری مشاهده می شوند . در خانم های یائسه عفونت های محیطی پستان در بیشتر موارد به صورت ناگهانی و بی هیچ زمینه ای خود را نشان می دهند .

عفونت پستان

شانزده − شش =