۲۷ آذر

سرطان سینه

سرطان سینه ، بیمای قدیمی است ، که برای بار اول درسه هزار سال پیش از میلاد مسیح ، به وسیله مصریان قدیم ، توصیف شد . همچنین در پزشکی قدیم  یونان ، چین ، هند ، روم و ایران مطالعات بسیاری در مورد دلایل پیدایش سرطان سینه ، پیشگیری و درمان آن انجام شده است .

امروزه سرطان سینه ، شایع ترین نوع سرطان در بانوان است ، که همین امر باعث اهمیت ویژه ی این سرطان شده است ، بنابراین آگاهی در مورد بیماری برای بانوان ضروری می باشد .

بدن انسان از سلول ساخته شده است و به طور معمول با تکثیر سلول ، سلول های تازه ، جایگزین سلول های مرده و پیر می شوند . زمانی که سرطان بروز می کند ، فرآیند رشد وتکثیر سلول ها ، از کنترل خارج گردیده و تعداد بسیار زیادی سلول جدید تولید می شود و به تدریج موجب ایجاد توده و تومور سرطانی می شود .

با اینکه آقایان از ابتلا به سرطان سینه مستثنی نیستند ، این بیماری تقریباً مختص به بانوان بوده و 99 درصد از مبتلایان به سرطان سینه را بانوان تشکیل می دهند .

سرطان سینه

علل ابتلا به سرطان سینه :

• سوابق فامیلی در ابتلا به سرطان سینه مخصوصا در مادر ، خواهر و یا دختر
  • سابقه ی سرطان پستان در خود فرد
  • زایمان اول در سن بالاتر از 35 سالگی
  • بلوغ زودرس
  • نازایی
  • چاقی بیش از حد به ویژه پس از یائسگی
  • کم تحرکی یا بی تحرکی ( افرادی که فعالیت فیزیکی کمی دارند . )
  • استفاده زیاد از نمک و چربی حیوانی و چربی هایی که اسید چرب با تراس بالا دارند .
  • مبتلا بودن به برخی بیماری های خوش خیم پستان
  • سابقه ی تابش زیاد اشعه به قفسه سینه
  • استعمال سیگار ، قلیان و تریاک و نوشیدنی های الکلی

لازم به ذکر می باشد که موارد گفته شده به معنی ابتلای قطعی بیمار به سرطان پستان نیست و تنها این عوامل احتمال مبتلا شدن را افزایش می دهند .

علائم سرطان سینه

• توده و یا تومور سینه :

توده های مشکوک به سرطان در هنگام لمس به صورت سفت ، گاهی غیر متحرک و یا چسبندگی به اطراف لمس می شوند و اغلب این توده ها بدون درد می باشند و خوش خیم و بد خیم بودن آن ها را پزشک تشخیص می دهد .

• ترشح از نوک پستان :

ترشحات از پستان می تواند به رنگ های مختلفی باشد .ترشح خونی و یا آبکی که به صورت خود به خودی و از یک پستان خارج می شود احتمال سرطان را افزایش می دهد .

• تغییرات پوست پستان :

این تغییرات شامل ایجاد فرو رفتگی و کشیدگی در سینه می شوند که ممکن است دال بر سرطان باشند.

• تغییرات نوک پستان :

در برخی افراد امکان دارد نوک پستان بعد از شیردهی یا پس از دوران بلوغ دچار فرورفتگی شود که به طور معمول به صورت خود به خودی یا با دستکاری فرد به حالت اول باز می گردد اما در مبتلایان به سرطان پستان این فرورفتگی ثابت است .

• بزرگ بودن غدد لنفاوی زیر بغل :

بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل ممکن است به دلیل التهاب ها و ضربه به دست و یا پستان باشد لذا این حالت از ابتدا نگران کننده نیست .

تغییر اندازه پستان ها :

مواقع در مبتلایان به سرطان سینه یک سینه به طور واضحی بزرگتر به نظر می رسد و حتما باید مورد معاینه قرار گیرد البته به طور طبیعی نیز دو پستان کاملا یک اندازه نیستند .

تورم یک طرفه بازو و اندام فوقانی :

وقتی که با تهاجم سلول های سرطانی به عروق لنفاوی زیر بغل و انسداد مسیر لنف مواجه شویم ، تخلیه مایع لنف اندام فوقانی در یک طرف دچار اختلال شود ، آن اندام ورم میکند .

متاستاز:

تهاجم به اعضای دیگر یا متاستاز از دیگر علائم بروز سرطان سینه می باشد ، به طوری که فرد با بروز درد های استخوانی ، درگیری های ریوی – تنفسی ، زردی یا مشکلات کبدی و… مواجه می گردد و تنها با ارزیابی اندامی که علائم دارد می تواند بیماری را تشخیص داد .

روش هایی برای تشخیص زودرس سرطان سینه :

• خود آزمایی پستان
  • معاینه پستان توسط پزشک