۰۴ بهم

تغییرات پوست سینه در سرطان

سرطان سینه ، شایع ترین سرطان در ایران محسوب می شود و همچنین اولین سرطان زنان ایرانی به شمار می آید . سالانه در حدود 10هزار مورد سریان جدید در کشور یافت می شود که سرعت رشدی معادل 5 درصد دارد به طوری که هر سال حدود  500 نفر به این آمار افزوده می شوند. میزان بروز آن نیز حدودا 30 در هر 100 هزار نفر از زنان ایرانی می باشد . بر اثر ابتلا به سرطان سینه تغییراتی در پوست ایجاد می گردد لذا در ذیل می خواهیم به موضوع تغییرات پوست سینه در سرطان بپردازیم .

تغییرات پوست سینه در سرطان

بر اثر ابتلا به سرطان فرورفتگی و یا کشیدگی پوست اتفاق می افتد . تومور سرطانی ، نسوج اطراف خود را درگیر می سازد و موجب کوتاه شدن رباط های نگه دارنده ی سینه می گردد . بر اثر این تغییرات ، فرو رفتگی هایی در پوست سینه به وجود می آید . امکان دارد فرورفتگی های ایجاد شده به طور ثابت و مشخص وجود داشته باشند و یا در حالات خاصی از معاینه سینه پیدا شوند . کشیده شدن پوست ناشی از سرطان ایجاد نمی شود و ممکن است به دلیل بیماری های خوش خیم پستان حاصل شوند . در بعضی موارد ممکن است چسبندگی بافت سرطان به نواحی زیر موجب ایجاد تغییراتی در فرم پستان شود . به علاوه تهاجم بافت سرطانی امکان دارد منجر به ایجاد زخم در پوست شود . عروق زیر جلدی برجسته و واضح در یک قسمت نیز می تواند از علائم ابتلا به سرطان باشد .

در صورتی که پوست سینه متورم شود و یا تغییرات مشخص پوست پرتقالی در سینه نشان دهنده ی وخامت بیماری می باشد و اگر تورم با قرمزی ، گرمی و درد همراه شود امکان دارد به علت سرطان التهابی سینه باشد . گاهی علاوه بر حالت التهابی ، توده ای نیز قابل لمس می باشد . تهاجم غدد لنفاوی زیر بغل در مراحل اولیه بیماری اتفاق می افتد.

یک × 1 =