ترشحات پستان

دلیل ترشحات پستان

در برخورد با انواع ترشحات پستان توجه به نكات زیر ضروری می باشد .

رنگ و نوع ترشح كه در زیر مطرح خواهیم نمود .

درگیر بودن یك یا دو پستان ها ، خارج شدن ترشحات از یك منفذ نوك پستان یا بیشتر

خارج شدن ترشحات به صورت خود به خودی یا بر اثر فشار بین انگشتان

لمس یا عدم لمس توده ی همراه

سن فرد

وضعیت هورمونی بیمار

*ترشحات شیری :

در خانم هایی كه در سنین باروری هستند بیشتر ترشحات خود به خودی شیری رویت می شود . ترشحات شیری بر اثر افزایش پیدا كردن هورمونی به نام پرولاكتین رخ می دهد كه در اواخر دوران حاملگی و شیر دهی در بدن زیادتر می شود و باعث ترشح شیر می شود .

*ترشحات خونی :

از مهم ترین انواع ترشحات پستان از لحاظ ارزیابی سرطان ترشحات خونی را می توان نام برد . در بیشتر موارد ترشحات خونی بر اثر بیماری های خوش خیم پستان نیز ایجاد می شوند ولی این نوع  بیشتر از ترشحات دیگر ، با سرطان همراه است لذا به بررسی دقیق نیاز می باشد .

ترشحات-پستان

ترشحات آبكی :

بعد از ترشحات خونی ، ترشحات آبكی كاملا شفاف و رقیق مهم ترین نوع ترشحات محسوب می شوند كه باید از لحاظ ارزیابی سرطان مورد توجه قرار بگیرند .

*ترشحات چركی :

این گونه ترشحات به طور معمول از عفونت ها ناشی می شوند . در بیشتر موارد ترشحات چركی یك طرفه و با علائم التهاب همچون قرمزی ، درد و سفتی پستان همراه می باشند . به طور معمول این ترشحات از چند مجرا خارج می شوند .

*ترشحات رنگی :

در بعضی موارد ترشحات رنگی از چند مجرا خارج می شوند . این ترشحات در بیشتر موارد دو طرفه هستند و ممكن است با رنگ های سفید ، آبی ، زرد ، خاكستری ، سبز یا قهوه ای از چند مجرا خارج شوند .

*ترشحات فیزیولوژیك و طبیعی :

در 60 % از زنان غیر شیرده بر اثر فشار دادن نوك پستان بین دو انگشت ، مقداری مایع خارج می شود . این ترشحات طبیعی اند و می توانند با رنگ های زرد ، سفید ، سبز ، قهوه ای ، ابی یا سیاه از مجاری خارج شوند .